Het maken van een duik in je binnenwereld is inspirerend

Chakra Meditaties – een deep dive in je binnenwereld

Kan chakrapsychologie je helpen bij je persoonlijke en spirituele ontwikkeling? En hoe blijf je uit het zweverige imago wat rondom de chakra’s hangt? Kan het werken met de chakra’s je helpen te gronden binnen zowel je fysieke, emotionele als mentale lichaam? 

Want als je in de wereld van de chakra’s wilt duiken, blijft het niet alleen bij “lezen over”. Je energetische roots zijn alleen te bereiken “by practice”…

Wat zijn chakra’s? 

De 7 belangrijkste chakra’s zijn trechtervormige energie-gebieden, die aan de voorkant van je lichaam tegen je ruggengraat liggen. Met de brede kant naar buiten gericht. Energiekanalen verbinden de chakra-gebieden onderling. Zo ontstaat er van je kruin tot diep in je bekken een energiestelsel, waarvan je jezelf, net als van je spierstelsel, bewust kunt worden. En kunt trainen.

Je zenuwstelsel als poort voor de chakra’s 

De toegang tot het hele chakra-systeem vindt plaats via je zenuwstelsel, dat diep in je ruggengraat ligt.

En het is van belang dat deze toegangspoort open kan!

Je zenuwstelsel ontvangt 24/7 informatie vanuit zowel de buiten- als binnenwereld. En geeft daar een respons op. Een antwoord. En wel in de vorm van een “like” of “dislike”. En in de vorm van fight, flight en freeze reacties. 

Als informatie uit de buitenwereld via je zintuigen je zenuwstelsel aanraakt, komt er altijd een reactie. Je kunt bijvoorbeeld iets ruiken. Deze geur kan “prettig” voor je zijn of “onprettig”. Als de geur prettig is, dan zul je misschien wat gaan ontspannen. Jezelf openen. Is de geur onprettig, dan ontstaat er een bepaalde weerstand en spanning. En zeg je: “ik wil dit niet”. Dit geldt ook voor informatie uit je binnenwereld als je bijvoorbeeld kou of warmte opmerkt.

 Om informatie goed te kunnen “lezen” en hier adequaat op te reageren, is het prettig als het zenuwstelsel zich in een optimale staat bevindt. Schoon is van verstoringen. Zodat de poorten zich zonder allerlei belemmeringen kunnen openen. En je de wereld van je chakra’s kunt betreden. Verschillende werelden van waaruit je op dieper niveau contact kunt maken met jezelf. De ander. De wereld om je heen. En spirituele dimensies. Werelden waar heling uit zichzelf plaatsvindt. Werelden die inzicht geven in dagelijkse en complexe problemen.

Maar… als de toegangspoorten nog vol zitten met verstoringen, trauma’s, spanning en pijn, dan zul je misschien in staat zijn even de chakra-gebieden aan te raken, maar zul je al snel ingehaald worden door die verstoringen. En dat maakt dat je dissocieert. En zelf zweverig wordt. 

Daarom is werken met je lichaam en zenuwstelsel een vast onderdeel van “Chakra Meditaties”. 

                                               Energie van de ziel

Chakra energie zie ik als energie van de diepere laag. Je ziel zou je kunnen zeggen. Het is een andere energie dan de energie van je lichaam. Maar lichaam en ziel hebben natuurlijk wel een nauwe relatie met elkaar.

Het is niet mijn bedoeling hier een wetenschappelijk verhaal neer te zetten. Ik geef je echter wel een Quick Overview m.b.t. je zenuwstelsel. Zodat je begrijpt waarom ik tijdens Chakra Meditaties aandacht besteed aan je lichaam. En lichaamsbewustzijn. Zodat je de deur naar de chakra’s kunt openen.

Prikkels van buitenaf hebben,zoals gezegd, altijd effect op ons lichaam. Op ons zenuwstelsel. Als de informatie van buitenaf storend of “te veel” is, dan ontstaat er in ons zenuwstelsel een respons die een langdurig onplezierig effect kan geven. Ik geef je een voorbeeld.

Je kunt een korte schrik hebben bij het geluid van een luide klap. En gaan lachen als je ziet dat er alleen maar een deur hard dicht sloeg door de wind. Het zenuwstelsel reguleert zich. En je komt weer in balans. 

Maar.. als je schrikt van iets en het raakt een oude fixatie in je… of je weet niet wat er aan de hand is… dan blijft het zenuwstelsel hangen in de schrik. En geeft vervolgens allerlei reacties. Van paniek, onrust en gedrevenheid tot verdoving, passiviteit en stilstand. En bij gebrek aan regulering gaan je spieren zich aanspannen om dit ongemak “in toom te houden”. En dat leidt niet alleen tot fysiek, emotioneel en mentaal ongemak. Ook de poorten richting de chakra-gebieden blijven nu grotendeels dicht.

De drie functies van het zenuwstelsel

 

Je kunt je zenuwstelsel zien als een boom met vele takken. Het bovenste deel van de stam heet de sympaticus. Dit deel zorgt voor activiteit in ons lichaam. En maakt dat allerlei organen, zoals ons hart en darmen, functioneren zonder dat we er over na hoeven te denken. Het onderste deel heet de parasympaticus. Deze zorgt ervoor dat de activiteit van het bovenste deel op tijd gereguleerd wordt. Zodat er niet te veel stress ontstaat. En je in balans blijft. 

Een goed functionerende parasympaticus is dus onontbeerlijk bij stress-regulering! En maakt dat de poort naar de chakra’s zich kan openen.

Bij een overprikkeling vanuit de buiten- of binnenwereld, geeft ons zenuwstelsel de volgende antwoorden:

1. we bevriezen en komen in een shut-down. We voelen ons overweldigd. We dissociëren. Van een beetje tot behoorlijk veel. Onze darmen raken van slag. We voelen ons vlak. En mentaal is er een “blur”. Een mist. We staan stil en komen moeilijk in beweging.

De tak die in dit reactiepatroon een rol speelt, heet Dorsal Vagal. En is onderdeel van de parasympaticus. Wanneer dit reactiepatroon optreedt, kan de parasympaticus niet goed functioneren. 

2. we komen in een vecht- of vluchtreactie terecht. Er ontstaat veel activiteit in ons lichaam. We zijn alert. Onze hartslag wordt hoger. We voelen ons onrustig. En dat beïnvloedt onze emoties, denken en handelen. We komen in een niet te stoppen trein terecht. Of we hangen aan de noodrem en komen ondanks alle commotie nauwelijks vooruit.

Dit deel heet de Sympaticus. En bevindt zich in het bovenste deel van de stam. Fysiek gezien boven het middenrif.

Normaal gesproken zal de parasympaticus de vecht-vluchtreacties en bijhorende opwinding reguleren. Ons lichaam komt dan na een tijdje weer tot rust. Maar als de parasympaticus niet functioneert vanwege een shut down, trauma enzovoorts, dan blijven we onrustig. Of we vervallen uiteindelijk in een langdurige passiviteit. En vaak gaan we dan allerlei manieren zoeken om tot rust dan wel tot actie te komen. Via een middel, te veel eten, te veel sporten, sex enzovoorts. 

3. de tak die naast de Dorsal Vagal ook vanuit de parasympaticus ontspringt, heet de Nervus Vagus. Deze zenuw is verbonden met ons hart, gezicht en ademhaling. De Nervus Vagus wordt ook de “Sociale Zenuw” of “Feel Good Zenuw” genoemd. Omdat hij verbonden is met onze gezichtsuitdrukkingen en ons vermogen onszelf met mensen te verbinden. Een lachend gezicht kan een teken zijn van “ik sta open voor contact”. Terwijl neergeslagen ogen het omgekeerde kunnen betekenen.  

Dit gezegd hebbend, lijkt de Nervus Vagus een zenuw te zijn, die we verder willen ontwikkelen. 

  • enerzijds om de parasympaticus in staat te stellen zijn regulerende werk te kunnen doen. Zodat overmatige stressreacties terug in balans kunnen komen. 
  • anderzijds omdat de Nervus Vagus een belangrijke toegangspoort is tot de chakra-gebieden.

Nervus Vagus vs de chakra’s en hun thema’s

 

Chakra Meditaties honoreert bovenstaande feiten. Via de lichaamsgerichte oefeningen werk je aan al deze gebieden. Zodat de poort richting de chakraś zich kan openen. En je tijdens de meditaties toegang krijgt tot het onderliggende en subtiele energiesysteem van de chakra’ś. Met hun mystieke en helende werking.

Ieder chakra gebied kent een bepaald thema. Het eerste chakra gaat bijvoorbeeld over veiligheid en afkomst. Het derde chakra over emoties en wilskracht. En het zesde chakra over intuïtie en inzicht. Chakra-gebieden zijn verbonden aan je zenuwstelsel en organen. Als je nog teveel onder invloed staat van stress, dan staat de poort niet open. En dien je daarom allereerst te werken aan het kalmeren van je vecht-vluchtsysteem. Dan wel jezelf uit een shut-down situatie te krijgen.

Je chakra-systeem zelf is gelinkt aan de Nervus Vagus. Wanneer je dit deel van jezelf kunt empoweren, werk je direct met je Chakra-systeem. En andersom, wanneer je intuned op een bepaald chakra-gebied en het bijbehorende thema, werk je aan het verder optimaliseren van de Nervus Vagus.

Binnen Chakra Meditaties werk je daarom twee kanten op. 

 1. je opent je systeem door te werken aan stress-reductie via de lichaamsgerichte oefeningen. En psycho-educatie rondom de chakra’s. Zodat je weet wat je doet. En waarom.

2. je checkt in op de helende energie van de chakra’s zelf. Via diverse wegen. Passend bij het betreffende chakra. En je neemt de Nervus Vagus mee in je onderzoek. Zodat er een inner smile kan komen. En een verbinding met je dagelijkse wereld. Met al die bekende en onbekende mensen. Met de aarde onder je. En de ruimte om je heen.

Slow Soul Diving